2009–2013: GEZEn automaattisista designliukuoviratkaisuista tulee suosittu valinta pohjoismaisissa hotelleissa

Tässä Pohjoismaiden toiminnan historiaa käsittelevässä kolmannessa juhlavuoden artikkelissa keskitymme vuosiin 2009–2013, joina hotellien sisäänkäyntiratkaisuissa alettiin keskittyä designiin yhdistettynä esteettömyyteen, mukavuuteen ja automaatioon. Näinä vuosina GEZE pääsi osallistumaan varsin kiinnostaviin projekteihin Pohjoismaissa, mikä loi yritykselle vakaan pohjan tulevan vuosikymmenen hotelliprojekteissa.

Suosittu ratkaisu lasijulkisivulle.

Automaattisia liukuovia käytetään usein lasisissa julkisivuissa

Automaattiset liukuovet ovat suosittu ratkaisu lasijulkisivuisissa rakennuksissa

GEZEn liukuovijärjestelmät ovat tilaa säästävä ja hiljainen ratkaisu, jonka ulkonäkö on miellyttävä ja kaikenlaisiin arkkitehtonisiin tyyleihin sointuva. Arkkitehdit ovatkin suosineet niitä pitkään, sillä ne sulautuvat erityisen hyvin lasijulkisivuihin. Erittäin hyvin toimivissa esteettömissä automaattisissa liukuoviratkaisuissa on huipputeknologiaa edustava käyttölaite. Ne soveltuvat moninaisiin käyttötarkoituksiin hotelleissa sekä paikallisesti että kansainvälisesti. Hotellien sisäänkäynneillä, käytävillä ja ravintoloissa käytettävien automaattisten liukuovien helppokäyttöisyys ja intuitiivisuus edistävät turvallisuutta ja mukavuutta. GEZEn automaattiovet voidaan avata manuaalisesti painikkeella tai automaattisesti sensorien avulla, mikä edistää esteettömyyttä ja helppoutta kaikille: lapsille, matkailijoille matkatavaroineen, pyörätuolin käyttäjille sekä tavarantoimittajille.

Hotelli Scandic Havet kohteessa Bodø, Norja

Scandic Havet -hotelli Norjan Bodøssä

Pohjois-Norjassa sijaitsevassa Bodøn kaupungissa sääolosuhteet asettavat omat vaatimuksensa oviratkaisuille ja niiden kestävyydelle. Nämä vaatimukset olivatkin erittäin tärkeitä Scandic Havet -hotellille, kun sen ovien käyttölaitteet uusittiin kymmenisen vuotta sitten. Hotellista on huikea näkymä satama-alueelle, ja huoneista voi ihailla keskiyön aurinkoa, revontulia ja majesteettisten merikotkien liitelyä meren yllä. GEZEn käyttölaitteet vastaavat hotellissa kaikkiaan 114 automaattioven toiminnasta. Liukuovissa suosittu käyttölaite on GEZE ECdrive.

Automaattiset liukuovet sopivat saumattomasti sisäänkäyntialueen muotoiluun.

Automaattiset liukuovet sulautuvat sisäänkäynnin muotoiluun täydellisesti

Scandic valitsi ECdrive-käyttölaitteet myös Tukholman keskustassa sijaitsevaan Downtown Camper by Scandic -lifestyle-hotelliinsa, joka syntyi, kun Scandic Sergel Plaza -hotellia saneerattiin ja laajennettiin. Kun Downtown Camperin ovet avautuvat ja asiakkaat astuvat aulaan, he saapuvat seikkailujen, toiminnan ja yhteisöllisyyden maailmaan. Hotellin sisäänkäynnin automaattiovet toivottavat asiakkaat tervetulleiksi esteettömästi ja yhdenvertaisesti.

ECdrive-koneistot sopivat saumattomasti arkkitehdin suunnitteluun.

ECdrive on helppo yhdistää arkkitehdin suunnitelmaan © Erwin Kamphuis für GEZE GmbH

GEZE ECdrive on hiljainen elektromekaaninen automaattinen liukuovien käyttölaite. Sen yksinkertainen ja vakaa modulaarinen muotoilu, helppohoitoiset komponentit ja helppokäyttöisyys takaavat vaivatonta käyttöä vuosien ajaksi. ECdrive T2 on GEZEn myydyin liukuovien käyttölaite, ja se lanseerattiin uudelleen vuonna 2019. Sitä optimoitiin lisäämällä kaksoispyörästö, helpot asennus- ja huolto-ominaisuudet ja tietenkin profiilien puhdaslinjaisempi muotoilu. Viime vuosina ECdrive T2 on ollut suosituin käyttölaite, joka on asennettu valtaosaan lasijulkisivuisista hotelleista, myymälöistä ja museorakennuksista.

PM & Vännerissä liukuovet sopivat hyvin katukuvaan.

PM & Vänner -hotelliin haluttiin katukuvaan sopivat kaarevat ovet.

Ruotsin Växjössä sijaitsevassa PM & Vänner -hotellissa muotoilu on keskiössä koko rakennuksessa. Hotelli avattiin vuonna 2014 samannimisen, erittäin suositun ravintolan naapuriin. PM & Vänner -hotelli tarjoaakin kokonaisvaltaisen konseptin, joka sisältää kulinaarisia nautintoja, designia ja ylellisyyttä. Hotellin pääsisäänkäynti toteutettiin yhteistyössä paikallisen GEZE-kumppanin kanssa. Kaunis, kaareva lasiovi sulautuu kaupungin katunäkymään. Rakennuksen sisällä on GEZE ECdrive -käyttölaitteet useissa ovissa muun muassa aulan ja ravintolan sekä baarin ja oleskelualueen välillä. Projektissa avainsanat olivat vastuullisuus, tyyli ja laatu, jotka kaikki sopivat GEZEn liukuoviratkaisuihin.

Myös Islannissa ymmärretään laadun päälle. The Retreat -luksushotellin asiakkaat saavat nauttia Sinisen laguunin upeasta luonnosta ja hoitavasta vaikutuksesta. Hotellissa pohjoismainen arkkitehtuuri todella yhdistyy luontoon, ja jokainen yksityiskohta on harkittu, jotta asiakkaat kokevat olevansa yhteydessä upeaan luontoon. GEZEn automaattiratkaisut kaikkiin The Retreat -hotellin oviin toimitti GEZEn islantilainen kumppani Járn & Gler hf. Kaikki automaattiovet jopa painavimpia, 150 kilon lasiovia myöten toteutettiin siten, että lopullinen ilme oli saumaton ja tyylikäs. Painavimmissa ovissa GEZE Powerdrive -käyttölaite pääsi näyttämään, mihin se pystyy. Asennusympäristöön sulautuva Powerdrive on hiljainen ja elektromekaaninen automaattisten liukuovien käyttölaite, joka on kehitetty erityisesti isoja ja painavia ovilehtiä varten. Se liikuttaa kevyesti jopa 200 kilon painoisia ovilehtiä arkkitehtonisista vaatimuksista tinkimättä.

Kaikki ovet on yhdistetty hotellin älykkääseen kiinteistöautomaatio- ja palonhallintaratkaisuun. Emme kuitenkaan tyytyneet asentamaan The Retreat -hotelliin vain tyylikkäästi muotoiltuja ja laadukkaita ovien käyttölaitteita ja sulkimia vaan toimitimme myös innovatiiviset ja joustavat oviratkaisut. Näin laajassa ja monitahoisessa projektissa se on tärkeintä, ja tämä on GEZEn markkinoille tuoma arvo.

Jón Halldór Davídsson Islandi ettevõttest
Islannin Blue Lagoon -kylpylän kaikki yksityiskohdat ovat huolellisesti harkittuja

Islannin Sinisen laguunin The Retreat -hotellin muotoilu on harkittu viimeistä piirtoa myöten

Jokaisesta hotellista luo ensivaikutelman näyttävä ja helppokäyttöinen sisäänkäynti, olipa kyse ylellisestä designhotellista tai pienestä paikallishotellista. Automaattiovet keittiössä ja muissa tiloissa tekevät työskentelystä helpompaa ja turvallisempaa ja auttavat palvelemaan asiakkaita sujuvammin. Esteettömyys, turvallisuus ja hygieenisyys ovat tärkeitä hyötyjä kaikille, sekä asiakkaille että työntekijöille. GEZEn vuosina 2009–2013 kohtaamat trendit auttoivat luomaan perustan GEZEn automaattioviratkaisujen menestykselle, joka jatkuu yhä tänäkin päivänä. Moniin hienoihin hotelleihin eri puolille maailmaa on asennettu GEZEn käyttölaitteet.

Yli 10 vuotta sitten asennetut käyttölaitteet toimivat edelleen moitteettomasti monissa pohjoismaisissa hotelleissa. Maiden pääkaupungeissa oviratkaisujamme on asennettu niin historiallisiin rakennuksiin kuin moderneihin hotelleihinkin.

Lue lisää juhlavuotemme seuraavasta artikkelista, jossa käsittelemme toimivien terveydenhuoltoratkaisujen aikakautta.

Jatkoa seuraa…