GEZEn ratkaisut parantavat käyttömukavuutta, esteettömyyttä ja muotoilua Latvian kansalliskirjastossa Riiassa

Latvian kauniin pääkaupungin keskustassa sijaitsee komea kansalliskirjasto, jonka julkisivu peilautuu joen pinnasta. Gunnar Birkerts Architectsin ja Gelzis-Smits/Arhetipsin suunnittelema rakennus kohoaa lähes majesteettisen vuorenhuipun tapaan, ja joen vesi heijastuu kauniisti sen lasilla päällystetystä etujulkisivusta.

Latvian kansalliskirjasto

Riian kansalliskirjasto Latviassa

Tähän poikkeukselliseen kirjahyllyyn mahtuu noin 7000 kirjaa 50 kielellä eri puolilta maailmaa.

Latvian kansalliskirjaston kirjakokoelma kattaa lähes 56 000 neliömetriä. Rakennus avattiin yleisölle vuonna 2014 viisi vuotta kestäneiden rakennustöiden jälkeen. Kirjaston kokoelmaan kuuluu tänä päivänä yli viisi miljoonaa nimikettä, mukaan lukien noin 18 000 käsikirjoitusta 1300-luvulta nykyaikaan saakka. Kansalliskirjasto on Latvian kirjastotoiminnan teoreettisen tutkimuksen ja käytännön analyysin keskus ja huolehtii myös Latvian parlamentin kirjasto- ja tietopalveluista.

Menestyksen salaisuus piilee yhteistyössä ja laadukkaissa tuotteissa

Slimdrive SL NT ulko-ovi

Latviassa paikallinen GEZEn myynti-insinööri Gvido Musperts on tehnyt tiivistä yhteistyötä arkkitehtien kanssa varmistaakseen rakennukselle parhaat käyttömukavuus-, esteettömyys- ja designratkaisut.

Sisäänkäynnin suurissa lasisissa kaksoisliukuovissa on käytössä GEZE Slimdrive SL NT -koneisto. Tunnistusanturit varmistavat, että ovet avautuvat automaattisesti kirjaston asiakkaan lähestyessä. Ovissa on luonnollisesti myös EN 16005 -standardin mukaiset turva-anturit.

"Tämä on julkinen rakennus, jota käyttävät kaikenikäiset ihmiset", Gvido Musperts kertoo. " On erittäin tärkeää, että ihmiset tuntevat olonsa tervetulleeksi ja turvalliseksi astuessaan sisään automaattiovista. GEZEn ratkaisut noudattavat aina henkilöturvallisuuden korkeinta tasoa EN 16005 -standardin mukaisesti. Ovien on muotoilultaan sovittava avoimeen ja valoisaan rakennusympäristöön, mutta myös ovien käyttölaitteiden luotettavuuden ja turvallisuuden on oltava huippuluokkaa. Toimitimme kansalliskirjastoon oviratkaisuja, joiden käyttötaajuus on korkea, ja niihin yhdistettynä GEZEn käyttölaitteet ovat todella luotettavia."

Myös useita GEZEn toimittamia ovensulkimia on asennettu oviin eri puolilla rakennusta. Niitä käytetään lasiovissa niin käytävissä ja pienemmissä toimistotiloissa kuin hiljaisissa lukuhuoneissakin. Rakennuksen pelastautumisreittien yksöis- ja kaksoisoviin on asennettu TS 4000- ja TS 5000 ISM -ovensulkimia.
"GEZE-ovensulkimet ovat suosittuja Riiassa", Gvido Musperts toteaa. "Tässä rakennuksessa niiden muotoilun linjakkuutta pidettiin erityisen tärkeänä. Markkinoilla GEZE-ovensulkimet tunnetaan kuitenkin korkeasta laadusta ja erinomaisesta toimivuudesta, joten niitä näkee paljon Riian rakennuksissa", hän kertoo.

Turvallista muotoilua myös automaattisissa ikkunoissa

Spindle drive E 250 NT.png

Automaattisen ikkunan käyttölaitteen E 250 NT, yhdistetty palo- ja savunpoistojärjestelmään.

Yksi erikoisemmista asennuksista on kattoikkuna, joka toimii sekä uloskäyntinä huoltotöissä että tuuletusaukkona savun ja tulipalon varalta. GEZE toimitti kohteeseen automaattisen ikkunan käyttölaitteen E 250 NT, joka on yhdistetty rakennuksen palo- ja savunpoistojärjestelmään. Tarvittaessa se toimii kattoa huoltavan henkilöstön poistumisreittinä.

Teimme alusta asti yhteistyötä arkkitehtien kanssa ja autoimme löytämään rakennukseen parhaat ratkaisut niin designin kuin käytettävyydenkin kannalta.

Gvido Musperts, GEZEn myynti-insinööri

TUOTELUETTELO